dinsdag 12 juli 2011

The Japanese knife store

Laatst was ik in Londen om mijn Nespresso/Magimix te kopen. Ook bracht ik een bezoek aan de “Japanese knife store” in Blandfordstreet. Jammer dat ik hier nog nooit eerder was geweest. Echt een super mooie winkel. Met de mooiste messen die een chef kan bedenken. Ook word er heel goed uitgelegd waar de messen bijvoorbeeld gemaakt zijn en door wie. De handgemaakte messen hebben zo allemaal hun eigen identiteit en zijn dus nooit hetzelfde. Er zijn verschillen in het ‘zelfde’ type mes.  


Als je een paar messen hebt uitgezocht mag je ze uitproberen op tomaten en uien. Ook liet hij zien, dat als je het mes neerlegt met de snijdrand naar boven en er daarna een tomaat op laat vallen dat de tomaat dan door de zwaartekracht en natuurlijk door de scherpte van het mes door tweeën snijdt.


Dit had ik nog nooit gezien, maar wel uitgeprobeerd, maar nooit gelukt. Er zijn natuurlijk ook  nadelen aan deze collector items. Ze worden met een ander soort staal gemaakt dan bijvoorbeeld Duitse messen. Als je een Japans mes laat vallen is het 9 van de 10 keer krom, in tegenstelling tot de messen van Duits staal. Dan zie je de Duitse degelijkheid weer verschijnen. Aan de andere kant is het weer moeilijker om een Duits mes te slijpen dan een Japans mes. Mijn advies gebruik beiden en gebruik ze voor verschillende producten. Een mes is persoonlijk voor iedereen, gebruikt ze voor een ander doel en op een andere manier.


Advies:  ben je in Londen en ben je chef dan moet je verplicht een bezoek brengen aan deze unieke winkel. Ik beloof je, je komt met een parel terug.


Japanese Knife Company
47 Blandford Street
Londen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten