maandag 28 februari 2011

Induction

Ondertussen is er ook post van de bank binnengekomen. Ik probeerde mezelf online te registreren. Maar zonder succes. Na drie telefoontjes kwam ik er achter dat mijn bankpas was geblokkeerd. Ik ga maar weer naar de bank toe.

Eenmaal bij de bank aangekomen legde ik mijn ‘uitdaging’ uit. En kreeg als antwoord dat ik nu weer moest wachten op de PIN-code en die zou ik pas na het weekend ontvangen. Zij boden aan, mij te helpen met het activeren, maar dan moest ik na maandag terugkomen. Dit heb ik met beide handen aangenomen. Eenmaal thuis gekomen heb ik alles weer even strak getrokken (was, afwas, schoonmaak etc.) i.v.m. de komende week. Die week zou ik namelijk beginnen bij The Fat Duck (vanaf nu TFD). Eindelijk! Voor mijn gevoel sta ik al weken stil. En om eerlijk te zeggen ben ik er wel weer toe om een potje te koken. Opeens bestefte ik ook dat ik maandags dus helemaal niet naar de bank kon. Ik had namelijk mijn ‘induction’ bij TFD.

Na een nacht te lopen piekeren of ik het allemaal nog wel aan kon. Mocht ik dus eindelijk de eerste trede van de trap beklimmen bij TFD. Ik was er als één van de eerste. Er zat ook nog een meisje van ongeveer mijn leeftijd. Zij had hiervoor bij Gordon Ramsay gewerkt en woont ook in London (om even aan te geven dat is ongeveer anderhalf uur rijden). Ik dacht ook wij de enige waren die de ‘induction’ kregen maar de minuten verstreken en ondertussen kwamen er steeds meer mensen binnendruppelen. Wat bleek nou: Heston heeft nog twee andere zaken opgestart. Namelijk Restaurant Dinner te London en een pub The Crown ook in Bray. Dat wil dus zeggen dat in één straat nu 2 pubs en één restaurant van Heston zitten. Hij bezit namelijk ook nog een pub met de naam Hind Heads. Deze Pub is al honderde jaren oud en zelfs de koningin is hier ooit geweest om een bezoek te brengen met Europese royalties.

Toen iedereen er was begon de ‘induction’. De recherhand van Heston kwam en deed het voorwoord. Het ging er om dat je altijd moest lachen, plezier in je werk moet hebben en dat je tevreden bent met wie je bent en wat je doet. Na een kwartiertje ging deze man weg. En het ‘woord’werd doorgegeven aan de personeelsmanager. We kregen een tour door Bray. En kregen dus alle zaken, keukens en gebouwen te zien die onder de groep vielen. Allemaal hun eigen stijl en indentiteit. Terug komend in Hind Heads waar we de ‘induction” hadden werd al het papierwerk ingevuld en gecontroleerd. Ik had dit allemaal al gedaan. Dus werd er ergens bij mij een veer ingedouwd omdat ik blijkbaar erg goed georganiseerd zou zijn en ik was een voorbeeld voor alle nieuwe werknemers. Gelijk een reputatie!  Hierna kregen we sandwiches en wat friet waar ik het heel warm van kreeg. Volgens mij was een van de koks uitgeschoten met de mierikswortel. Gelukkig was ik niet de enige.

Vervolgens werden we voorgesteld aan een vrouw die interne trainingen en cursussen geeft. Zij stelde ons  voor, door middel van foto’s op een beamer, aan alle belangrijke mensen binnen het bedrijf. Denk hierbij aan managers, assistenten, souschefs, chefs, maïtre’s, sommeliers etc. Daarna werd er gevraagd wie de biografie van Heston wist. Ik kon die natuurlijk uit mijn hoofd (staat ook gewoon op de website van zijn restaurant). Maar tot mijn verbazing wist niemand iets over hem te vertellen behalve het meisje met wie ik als eerste was gearriveerd .Het gevolg was, dat wijmde totale biografie kregen te horen. Het hele verhaal liep automatisch over op een cursus Michelin en dat was  super interessant. Wie de perfectionist heeft gelezen snapt wel wat ik bedoel. Er werd zelfs verkondigd dat Alain Ducasse een concept heeft ontwikkeld en precies weet wat de bandenboer wil. Vandaar dat hij gelijk drie sterren kreeg  in 1 jaar. Dat was twee jaar terug te London en vandaar ook zijn resultaat van totaal 19 sterren wereldwijd. Toen mijn hoofd op exploderen stond aan alle info die we kregen  vertelde ze ook nog even  over een eigen mediatheek waar je alles kan lenen wat ook maar met het Heston te maken heeft. Denk hierbij ook aan de film ‘Alice in Wonderland’. Wie deze dvd heeft gezien en zich een beetje verdiept heeft in deze grote chef of misschien het tasting menu heeft gegeten snapt wat ik bedoel.



Een paar uur later werden er allemaal laptops uitgedeeld en moesten we ‘even’  twee opgaven doen. Namelijk ‘food hygiene’ en sous-vide and modified atmosphere packing of food. Ik kwam deze dag niet eens verder dan de helft van de opgave food hygiëne. Ik was de enige zonder laptop (er waren er tekort) dus ik moest op een heel druk kantoortje werken. Waar ik me beslist niet kon concentreren. Ook was iemand een formulier aan het zoeken en die kwam zeker twintig keer om me heen draaien. Telkens ging er een telefoon (echt om gek van te worden). But keep on smiling. We moesten beslist om vijf uur stoppen maar ik had de tijd totaal niet in de gaten en opeens werd ik opgehaald, wat bleek, iedereen was al weg.

De volgende dag zouden we verder gaan, maar omdat de landelijke server er uit lag werkten heel veel websites niet en kon ik mijn opgave niet afmaken. Gelukkig deed de website voor de andere opgave het wel en daarvoor ben ik dan ook geslaagd. Yes! (begrijp me goed als ze het allemaal over bacteriën gaan hebben in het Engels weet ik ook niet altijd waar het over gaat). Later werden we naar huis gestuurd omdat de server het nog steeds niet deed. Ze vertelde me dat ik het ook thuis kon afmaken op de computer.
Top! Nu kon ik dus ook naar de bank om mijn rekening te fixen. Toen ik daar eenmaal aankwam werd ik meteen geholpen en ik kreeg duizend excusses omdat ze de helft niet hadden uitgelegd. De persoon die mij de week daarvoor had geholpen was zelf nog in training. Vandaar....ben in ieder geval heel blij dat het allemaal werkt. Weer een zorg minder.

Eenmaal thuis gekomen ging ik maar weer eens proberen of de server het deed. En ja hoor perfect. Drie en een half uur later was ik klaar en heb ik de opgave behaald met een 9.3. Ook dit ging moeizaam want ik kreeg weer allemaal zinnen en woorden waar ik zelf nog nooit van gehoord had. Gelukkig bestaat er tegenwoordig een fenomeen ‘Google translate.com’. Erg handig.
Morgen mijn eerste dag in de keuken. Mag gelukkig om een schone tijd beginnen (7.00 uur s morgens), dus ik hou het voorlopig voor gezien. Volgende keer hopelijk meer culinair.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten