maandag 11 april 2011

‘Oliebollen’

Vanaf de eerste week ging er een verhaal  in de keuken over een gerespecteerde Nederlandse chef, die overigens een lange tijd bij TFD heeft gewerkt. Een verhaal  dat ging over oliebollen. Deze chef maakte schijnbaar overheerlijke oliebollen op zijn vrije dag in de prephouse. Ze moesten gruwelijk lekker zijn geweest want de chefs praten er nog steeds over. De tweede week vroeg Magnus (Maggie) wanneer ik ze ging maken. Ik zei ‘als ik jarig ben chef en dat is de 29e’. ‘Nice’ antwoorde Maggie daarop. Die week kwam de Chef (Johnny) terug uit Australië. Johnny Heston en de developmentchef (Jockey)waren drie weken in Australië geweest voor werk. Het was ook de laatste week van Maggie. Maggie heeft hier in totaal vier en een half jaar gewerkt. Hij kwam binnen en praatte amper engels en heeft zich weten te promoveren tot sous-chef. Drie vliegen in één klap, ik jarig, Johnny terug en het afscheid van Maggie; een mooie gelegenheid om oliebollen te maken. Afgelopen zaterdag was het dan ook zo ver. Het was mijn vrije dag en ik ging oliebollen maken. Het beslag had ik thuis voorbereid en getest. Één deel naturel en de andere helft met rozijnen en krenten. Net zoals in Nederland. Toen ik in het prephouse aankwam vroeg iedereen zich natuurlijk af wat ik kwam doen. Het was tenslotte mijn vrije dag. Ik ging in een klein kamertje staan waar alle koelingen en vriezers staan en overigens een kleine werkbank met snijmachine. Genoeg plek voor mij en hier kon ik lekker mijn gang gaan. Ik zette ik een grote ketel op, vulde die met arachideolie en ik begon te frituren. Met enkele minuten begonnen de koks in de andere ruimte de overheersende oliebollen lucht te ruiken en één voor één kwamen ze even om de hoek kijken. En allemaal zeiden ze dat ze al iets roken. Ze zullen wel gedacht hebben ‘daar heb je die gekke Hollander weer’.
De volgende dag kwam ik op het werk iedereen had het over onze Hollandse glorie. De chef had er zelfs 5 op…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten