vrijdag 18 maart 2011

My first day in the shit

Vandaag had ik mijn eerste dag zelfstandig in de service keuken. Ik was erg angstig voor de mise en place, omdat we vorige week telkens tijd te kort hadden en toen stonden we  zelfs met twee man. 


Nu stond ik alleen dus ik ging er echt voor. Uiteindelijk had ik alles binnen de tijd af. Ik had zelfs tijd om even te zitten en mijn bordje leeg te eten. Na mijn bordje eten ging ik dan ook direct terug de keuken in. Ik moest truffeltoast smeren en beleggen en dat neemt vrij veel tijd in beslag dus ik gooide de beuk er maar weer in. Uiteindelijk tikte de tijd gewoon door en was ik achteraf net niet klaar binnen de tijd die er voor stond. Ik begon mijn kantje klaar te zetten en ondertussen werden de eerste gerechten bij mij uitgevraagd. Ik begon de virtuele eieren klaar te maken en terwijl ik bezig was hoorde ik uit de hoek; ‘what the fuck are you doing Geoffrey’. Dat was de junior souschef en blijkbaar waren mijn eieren niet goed en ik zag het zelf niet eens. Wat bleek, het eigeel (gemaakt van koolraap en saffraan) was heel lichtjes gemixt met het eiwit (gemaakt van meiknol). Ik pakte de back-up eieren uit de koeling, ook deze eieren hadden het zelfde probleem. Door de eieren verloor ik veel tijd en liep ik achter de feiten aan. Onder het service haalde ik de schade wel weer in. Maar na het service werd ik naar buiten geroepen en de souschef vertelde mij dat hij ik beter moest worden en dat hij nu voor aap stond. In de toekomst moest het beter. Na de schoonmaak moest ik dan ook nieuwe eieren maken. Toen ik eenmaal bezig was, kwam de souschef met een gast uit Denemarken de keuken in. Deze gast is winnaar van de Bocuse d’or 2011 en is inspecteur van de S. Pelligrino top 50 of the World. Hij kreeg een snel rondleiding door de keukens.


Toen ik mijn eigeel in de mallen had gestort, checkte en voelde er aan. Ik merkte dat er iets niet klopte. Dus ik leerde van mijn eerder gemaakte fout en belde de souschef op. Hij kwam en constateerde het zelfde probleem. Try again Geoffrey, kreeg ik als antwoord. De bediening was klaar  aan de voorkant en wilde naar huis, daarom pakte ik alle spullen deed het in een tempex box en ging naar de prephouse om daar weer opnieuw te beginnen. Anderhalf uur daarna was ik klaar. Wat een rot dag. Het was echt lang terug dat ik zo in de shit heb gezeten, maar ja dit hoort er ook bij. Dit is de minder leuke kant van een  drie sterren zaak die pretenderen de beste van de wereld te zijn. Morgen probeer ik weer over nieuw te beginnen. Ik hoop dat alles goed gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten